lördag 11 december 2010

Pedagogiska perspektiv

Nu har jag äntligen fått till det med att bifoga min tabell över olika pedagogiska perspektiv och vilka konsekvenser dessa får för hur vi planerar och genomför olika läraktiviteter. Jag använde mig av Google Docs eftersom Dropbox kräver nedladdning och det kan vi inte göra på våra jobbdatorer. Jag tyckte inte det var helt enkelt med Google Docs heller för det stämde inte riktigt med de instruktionsfilmer jag tittade på... jag körde fast på några småsaker men tror jag fick till det till slut :p (Fast några pilar försvann visst och årtalen och texten under tabellen hamnade inte riktigt där det var meningen... men jag tror ni fattar...) Jag har hämtat idéer från Koschman, Pålsson och Skoglöf. När det gäller konnektivismen så är den kursiverad eftersom jag är lite osäker här... det är ju alltid svårt att bedöma den tid man är mitt i, så någon kanske har något annat pedagogiskt perspektiv som ska stå där istället?

Hur som helst, skulle vara roligt med någon kommentar - är det överhuvudtaget möjligt och ens intressant att försöka sammfatta en historisk process på detta sätt? Är det inte att förenkla för mycket? Eller ökar det förståelsen för lärandets komplexa villkor om man kan se "allt" presenterat på ett lite enklare sätt? Kan en sådan tabell bidra till en diskussion med någon som inte är så insatt i olika pedagogiska teorier men ändå har ansvaret för olika individers lärande? 

En annan tanke med tabellen är att man genom att relflektera över taxonomierna enligt Bloom och SOLO kan hitta principer om hur man formulerar lärandemål för de egna kursplanerna.

Till sist några tips... har hittat några användbara möjligheter att redigera i pdf:filer: öppna filen i gmailen och välj "Visa" och därfter "Vanlig HTML"
Man kan också gå till zamzar.com eller pdftoword.com

En rolig websida för bildhantering av olika slag är picnik.com, den finns i en enklare gratis version samt i en fullversion som kostar en slant...

En trevlig lördagkväll utan för mycket julstress önskar jag er :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar