lördag 27 november 2010

Bifoga fil i bloggen?

Hade tänkt att ladda upp en fil som jag pysslat lite med i veckan, bara ett vanligt worddokument som jag sparat som pdf... men nu när jag satte mig vid bloggen så hittar jag ingen funktion för att bifoga fil... är jag blind? Någon som vet hur man kan göra? Så i väntan på att någon klok person kan ge mig goda råd så får jag skriva om något annat än vad jag tänkte från början ;-)

När man jobbar på en statlig myndighet så måste vi ju följa Förvaltningslagen vilket innebär att allt på våra lärplattformar är betrakta som allmänna handlingar. Jag kan känna att vi inte riktigt har diskuterat och fastställt rutiner för att hantera detta. Vi har ju också Arkivlagen  att förhålla oss till och arkivinspektioner som sker med jämna mellanrum. Här finns det mycket som jag inte vet... Det jag vet är att den plattform som vi använder på skolan, den har vi så att säga kontroll över själva. Det innebär att alla kurser som använt den finns kvar och skulle någon begära ut material så skulle vi kunna få fram det. Däremot blir jag lite mer osäker på hur det är med den försvarsmaktsgemensamma plattformen. Den driftas ju inte av oss utan av en annan myndighet som heter FMLOG (försvarsmaktens logistik). Jag gissar att allt sådant regleras i ett sk SLA (Service Level Agreement) men jag har ingen aning... Det hela är ganska komplext, någon vet säkert hur det ligger till och jag känner att jag måste forska lite i detta.

En annan sak som jag funderar över är hur vi hanterar de av våra studerande som har skyddad identitet. När jag letade i kursmaterialet så såg jag inget om detta men någon annan kanske kan ge mig några tips var det finns? Det blir ju lite märkligt om våra studerande kan säga nej till att finnas med på bild och sedan måste vi lämna ut hela diskussioner från ett forum där allas namn och åsikter är helt uppenbara... Kanske ett långsökt resonemang, men om jag av någon anledning skulle vara rädd om min identitet är det tveksamt om jag skulle studera på en nätbaserad utbildning... Hur ser ni på detta?

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Du kan använda Dropbox
    Kolla här:
    https://www.dropbox.com/tour#
    Jag använde det för några dagar sen. Fungerar bra.

    SvaraRadera
  2. Ser Ingrids inlägg här ovan. Det måste jag prova. Annars tänkte jag spontant på Google docs. Du kan ju lägga upp filen där och länka in den i bloggen, men det är säkert en onödig omväg om Dropbox funkar. Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Vilket intressant inlägg!

    Intressant fråga vad gäller skyddad identitet. Kan man inte ha slutna diskussionsforum på kurserna? De borde väl kunna vara lika slutna som vanliga klassrumsdiskussioner (som inte bandas)? Jag menar ni är väl inte skyldiga att tillhandahålla allmänheten allt arbetsmaterial?
    Elever med skyddade identiteter borde väl ha liknande problem på alla kurser de läser, även de som har fysiska träffar. Hur löser man detta? De finns väl ändå reg som deltagare på kurserna. Skillnaden med distanskurser är väl bland annat att den som vill få tag i dem inte kan veta att de kommer att gå på en viss föreläsning, på ett visst ställe vid en viss tidpunkt?

    Du har en viktig poäng vad gäller skydd av integriteten. Alla studenter vill inte att vem som helst ska kunna läsa deras åsikter. Hur slutna samtalsforum och redovisningar kan dessa elever ha och ändå kunna bli godkända? Det kan väl inte räcka att bara läraren kan läsa deras tankar för då kan de ju inte delta i diskussioner med sina kurskamrater?

    SvaraRadera
  4. Tack för tipsen om dropbox och google docs, skall testa båda och se om jag får till det :-)Efter att ha haft tunga diskussioner på jobbet om hur vi ska skapa den bästa pedagogiska situationen, kan jag än en gång konstatera att man når lite längre tillsammans med andra... den där Vygotskij var inte så dum han ;-)

    Charlotte, tack för din respons :-) Du ställer många intressanta frågor men tyvärr har jag inte blivit ett dugg klokare sen jag skrev inlägget. Men nog tror jag att det finns en skillnad i hur vi som myndighet hanterar skriftlig information jämfört med muntlig, kopplat till arkivlagen. Jag har ju egentligen inte tillstånd att slänga mail hur som helst då de kan ses som allmänna handlingar och kan begäras ut. Sen kan skriftlig dokumentation klassas som arbetshandling och då gäller inte offentlighetsprincipen i samma utsträckning. Men ibland tycker jag att vi har så många olösta frågor inom vår organisation så jag blir alldeles matt, tex så har datainspektionen nu slagit fast att vi inte får lägga in alla personuppgifter som var tänkt i vårt nya personalsystem "PRIO". Det skulle bli ett alldeles för stort hot mot den personliga integriteten eftersom uppgifterna inte är sekretessbelagda. Man kan ju tycka att det inte vore så svårt att räkna ut och att vi kunde begärt sekretess innan vi påbörjade arbetet med att lägga in alla uppgifter?

    I dag har vi också arkivinspektion så jag gömmer mig i mitt arbetsrum och hoppas att dom inte har kommit på att dom också ska inspektera vårt digitala material i plattformen... ;-)

    SvaraRadera