tisdag 28 december 2010

Användbara verktyg som inte kräver nedladdning

Har försökt att titta lite på olika användbara verktyg på nätet som inte kräver nedladdning. Jag har ju en situation på jobbet som innebär att vi inte är administratörer på våra egna datorer och därmed fungerar det inte att ladda ner fria programvaror hur som helst. Dessutom skall alla programvaror vi använder genomgå en auktorisationsprocess där de granskas utifrån säkerhetsaspekten. Samtidigt finns det en tydlig riktlinje från de ansvariga för auktorisationsprocessen att vi skall överväga open source-lösningar vid val av ny programvara. Detta sammantaget gör att det inte är helt enkelt att hitta optimala program som förenar alla krav...

Förhoppningen vore ju att de verktyg en lärare behöver dels finns inbyggt i LMS:et med komplement av godkända, auktoriserade programvaror för exempelvis bild- och filmhantering. Nu är vi inte riktigt där än så därav min spaning på nätet...

Min spaning börjar genom en fantastiskt bra sammanställning över olika tjänster kopplat till utbildning som jag fått av en duktig och intresserad kollega. Sammanställningen är gjord av en Jesper Isaksson och finns här.

Det var en fiffig idé att skapa alla länkar i form av en tankekarta och verktyget för detta heter Mindomo.
Det verkar inte som det behövs laddas ner något utan man registrerar sig och sen är det bara att börja. Det finns olika varianter, från en kostnadsfri ganska enkel, till en betalvariant med fler möjligheter. 


Jag har inte utforskat alla verktygen han tipsar om än men några användbara saker har jag redan hittat. Ibland kan man behöva ett verktyg för att fånga det man gör på skärmen för att sedan kunna dela med andra. Två av verktygen som presenteras för screen capturing verkar fungera utan att någon programvara skall laddas ner. De heter  Screenr  och Screentoaster
De har också smidiga lösningar för export till Twitter eller bädda in länken i blogg mm.


En annat verktyg som jag tycker verkar intressant är Edoboard
Det ser ut som en webkonferenslösning med möjlighet att dela bild och skrivyta. Inte heller här krävs någon nedladdning, utan man registrerar sig bara via webben och kör igång. Man bjuder in deltagare via en länk som skapas när man gör ett nytt klassrum. Det finns också särskilda funktioner för att skriva matematiska formler (kommer ju aldrig att hända mig men kanske någon annan har nytta av detta ? :p) Jag har inte testat om det går att ladda upp en powerpoint eller om man kan spela in sessionen. Kan man det så innehåller det samma funktioner som den webkonferenslösning vi betalat (förmodligen) dyra pengar för... hmm något att fundera över...


Eller varför inte skapa en rolig animering med hjälp av Animasher?


Skulle vara roligt att få lite respons på detta, 

Gott Nytt År :-)
  

2 kommentarer:

  1. Vilket intressant inlägg! Tack för att du delade med dig! Gott nytt år till dig också!

    SvaraRadera
  2. Tack Charlotta :-)Jag tycker mer och mer det känns som om det är tveksamt att vi lägger dyra pengar på att köpa in system när allt numera verkar finnas gratis på nätet... Denna kursen har verkligen öppnat mina ögon för webbens möjligheter :-)

    SvaraRadera