tisdag 21 september 2010

Läste om IT i senaste numret av Skolvärlden

och kände mig lite bekymrad... Jag kan ofta tycka att "alla andra" har det så lätt på sina arbetsplatser med tanke på det jag skrev om i mitt förra blogginlägg... Nu har jag inte jobbat i den kommunala skolvärlden på tio år och får betraktas som lite off ;-) Men att vi inte har någon nationell IT-strategi för skolan känns ju inte speciellt bra. Då blir det naturligtvis svårare för enskilda skolor och lärare att förhålla sig till IKT och veta vad som förväntas och hur man bör agera

Hur som helst var det intressant läsning och här kommer några citat som ger lite att fundera över:

"Åtta av tio lärare hinner inte med nätet"
"Jag vet andra lärare som har valt att ha två olika Facebook-identiteter"
"Varför ska jag chatta med mina elever via nätet?"
"Kommunerna skulle kunna ha kunskapsjourer på internet som eleverna kan kontakta på kvällar för att få hjälp med läxor eller liknande"

Att lärarrollen förändras tack vare IKT är tydligt och frågan är om skolan som organisation hänger med i den förändringen? Det handlar exempelvis om saker som arbetstid - jag uppfattar utvecklingen som att arbetsgivaren vill göra läraryrket till ett 8-17 jobb...Det finns ju fördelar med detta men hur förhåller man sig då om man vill vara nåbar andra timmar på dygnet? Inte bara på jobbet utan hemma, på resan via mobilen etc... Det skulle vara spännande att höra några exempel... hur ser det ut på en skola i dag om man vill undervisa mer flexibelt?

Till sist något för den som vill utforska YouTube... hörde att Svergiedemokraternas reklamfilm hade ett uttryck som påminde om reklamfilmerna från Försvarsmakten... suck, man kan ju bli deprimerad för mindre :-( 

5 kommentarer:

  1. Ur min erfarenhet: det är sant att 8 av 10 lärare inte hänger med nätet. Inte ens 10 av 10 elever gör det. Nätet utvecklas fortfarande mycket fort...

    SvaraRadera
  2. Jag läste också i Skolvärlden och belv lite bekymrad över att den yngre läraren var så oförstående inför internet, sociala medier och dess användningsområden i skolan. Tyvärr tror jag att det det är så på många ställen. Min erfarenhet är att man vill passa in den traditionella undervisningen i den digitala världen snarare än att anpassa, tänka nytt och se hur internet kan förändra den traditionella undervisningen. Det är ett stort arbete som måste göras, Men jag tror inte att det håller att kämpa emot. Kunskap om IKT måste bli en självklar del för alla lärare och skolledare. Då kan förändringsarbete bli av, tror jag.

    SvaraRadera
  3. Min rektor skulle absolut vilja att jag och mina kollegor jobbar 8-17, det har han öppet sagt. Jag har haft många argument främst emot, men även för. Vad jag inte har tänkt på tidigare är det här med sociala medier och tiden man som lärare kan/bör/ska/vill vara tillgänglig för sina elever. Den svenska skolan går en ny tid till mötes, där sociala medier, måste få spela en stor roll, och då känns inte 8-17 aktuellt. Tack för att jag fick nytt argument av dig!!

    SvaraRadera
  4. Tack för er respons och intressanta reflektioner! :-)

    Jag känner mig lite kluven i frågan... Jag lämnade ju den kommunala skolvärlden för tio år sedan mycket beroende på att jag tyckte det blev för stressigt med kombinationen små barn och de fria arbetstider som läraryrket innebär. Jag kände just då att jag hade behov av ett arbete med tydlig gräns mellan privatliv och arbetsliv. Kanske var jag själv dålig på att sätta dessa gränser själv, man vill ju så gärna lyckas med allt - hinna med både alla elever och den egna familjen, ja ni vet...

    Hur som helst hade jag stor nytta av att få ett jobb som har en tydligt definierad arbetstid och allt det jag gör därutöver syns i flexen eller blir övertid. Samtidigt kan jag se fördelar med att som lärare vara tillgänglig fler timmar på dygnet, inte bara ur ett elevperspektiv - tror nog även det kan ge mig mer som lärare i min relation till eleverna.

    Nyckeln till framgång är kanske att arbetstidsavtal som innebär ett mer flexibelt synsätt på när jag jobbar men ändå sätter tydliga gränser för hur mycket jag får jobba?

    SvaraRadera