Föreläsare nummer två på vårt seminarium var Paul Ronge, jag tror han tituleras medierådgivare. Han höll en jättetrevlig genomgång och redogjorde för fenomenet sociala medier - både i stort men också med särskilt fokus på Försvarsmakten. Han jämförde oss med US Army och det är verkligen en stor skillnad...Nu tycker jag inte att US Army alltid är någon bra förebild men i detta fallet finns det helt klart ett antal lärdomar att dra, jag skall nämna några...
Om man ser på oss som myndigheten Försvarsmakten kan man ju fundera över hur transparent myndigheten är - med det menar jag hur lätt det är för en medborgare att komma i kontakt med myndigheten och hur vi gör oss synliga för medborgarna. Jag tror inte det är helt enkelt att komma i kontakt med oss. Det är här jag tycker att sociala media kommer in i bilden. En myndighet blir mycket mer tillgänglig om man låter några höga chefer bli personligt förknippade med verksamheten. Så vitt jag vet finns ingen av dom på Facebook eller Twitter (i sina yrkesroller alltså). Genom att utebli från den arena där "alla" (i alla fall de yngre som söker jobb?) är så går de ju miste om chansen att påverka och ta hand om debatten. Det påpekade Ronge, är den stora skillnaden på traditionell och ny media. I den traditionella medievärlden är du gäst i journalistens historia, du kontrollerar den inte. Det är tvärtom i sociala medier, du kan ge din version och hela tiden ligga steget före. Att mina högre chefer inte utnyttjar denna möjlighet tycker jag är förvånande - särskilt med tanke på den negativa bild som ofta media ger av Försvaret. Om inte dom fattar hur man gör (vilket man också får ha förståelse för) varför har ingen rådgivare fått lite fart på dom?
Det är nu US Army kommer in i bilden.... Jämför gärna våra hemsidor och se vilka kanaler myndigheterna använder sig av.
Försvarsmakten US Army
Titta också på Twitter - sök på Mike Mullen eller gå till
http://twitter.com/thejointstaff
Titta också på hur deras expert på sociala media svarar på frågor från medborgare. Kan vi lära oss något av detta?

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar